Hieronder hebben we een poging gedaan om te verhelderen wat de groepsadministratie juist inhoudt, waar dat beest vandaan komt en waar het voor dient.

Test test

Laat ons beginnen bij het begin: als Vlaamse scouts behoren wij, samen met een ruwe vijfhonderd andere groepen, tot de overkopelende scoutingfederatie Scouts & Gidsen Vlaanderen (S&GV). Voor zij die van de oude stempel zijn: tot 2006 was dat nog het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen (VVKSM). De taak van S&GV is tweeledig: enerzijds ondersteunt zij haar scoutsgroepen met raad en daad op vlak van kampen, verzekeringen, noodsituaties,… Anderzijds voorziet deze organisatie elke scoutsgroep van een zeker toeziend oog, die het wel en wee van de groep in de gaten houdt en bijstuurt waar nodig. Voor meer informatie klik op de foto.

Medische fiche - Scouts Vlierbeek

De groepsadministratie (GA) kan worden beschouwd als de administratieve dienst van S&GV. Het komt erop neer dat dat één grote database is, waarin alle scouts en gidsen in Vlaanderen staan geregistreerd met hun persoonlijke gegevens (geen nood: op de leiding van onze groep en enkele mensen bij GA heeft niemend anders toegang tot de gegevens van uw kind(eren)). De registratie van uw zoon of dochter gebeurt standaard door de (groeps)leiding. Eens die in orde is, zal zoon-/dochterlief voortaan verzekerd zijn op alle activiteiten in scoutsverband (maar bvb. niet op de Kaasavond).

Leiding en administratie

De individuele steekkaart, waarvan hier sprake is, is een fiche waarop een groot aantal diverse gegevens gegroepeerd zijn. Dit gaat van medische gegevens (vb. allergieën) tot thuisgewoonten (vb. vegetarisch) tot aandachtspunten (vb. bedplassen) tot … Het ziet eruit als een heleboel formaliteiten, maar ze zijn stuk voor stuk erg belangrijk om uw kind op de beste manier van zorg op maat te voorzien. Bovendien kunnen ze erg belangrijk zijn in noodsituaties!

Mocht u na het lezen nog vragen hebben, contacteer gerust de (groeps)leiding

Lees verder: Individuele steekkaarten